Napar z liści herbaty możemy stosować do praktycznie każdego rodzaju diety. Herbata pomaga utrzymać wagę i stały obwód w talii. Regularne spożywanie gorącej herbaty wspomaga utrzymanie prawidłowego współczynnika BMI. Naukowcy spekulują, że regularne picie herbaty zmniejsza ryzyko zespołu metabolicznego, który może powodować cukrzycę, a nawet zawał serca.

1. Herbata zwalcza stres i niepokój ma właściwości przeciwlękowe. Doskonale nadaje się dla osób, które są wystawione na intensywne działanie stresu, cierpią na problemy z sennością czy zaburzenia lękowe. Poleca się picie herbaty w ilości niewielkiej filiżanki codziennie, niedługo przed zaśnięciem, aby uspokoić myśli.

2. Herbata może być skutecznym środkiem profilaktycznym przeciw chorobom neurologicznym. Wiele czynników z herbaty wpływa na zdrowie mózgu, a polifenole wspomagają te części mózgu, które odpowiadają za uczenie się i pamięć.

3. Przeciwutleniacze w herbacie mogą chronić przed nowotworami, w tym przed rakiem piersi, rakiem okrężnicy, rakiem jelita grubego, skóry, płuc, przełyku, żołądka, jelita cienkiego, trzustki, wątroby, jajników, prostaty.

4. Herbata może zwiększyć naszą wytrzymałość podczas ćwiczeń. Naukowcy odkryli, że katechiny (przeciwutleniacze) w zielonej herbacie zwiększają zdolność organizmy do spalania tłuszczu.

5. Picie herbaty może pomóc w zmniejszeniu ryzyka ataków serca. Herbata może również chronić przed chorobami układu krążenia i chorobami zwyrodnieniowymi.

6. Herbata mimo że zawiera kofeinę świetnie nawadnia organizm oraz zwalcza wolne rodniki.

7. Herbata w zależności od gatunku może zapewniać ochronę przed promieniowaniem ultrafioletowym. Badania wykazały, że herbata chroni przed degeneracją komórek po ekspozycji na promieniowanie słoneczne. Zielona herbata może działać jako dodatkowy filtr przeciwsłoneczny, oczywiście nie zamiast.

8. Osoby pijające herbatę są w grupie mniejszego ryzyka zachorowań na Parkinsona.

9. Herbata pomaga utrzymać wagę, stały obwód w talii i smukłą sylwetkę.

10. Herbata może być korzystna dla osób z cukrzycą typu 2. Badania sugerują, że związki zawarte w zielonej herbacie mogą pomagać diabetykom lepiej trawić cukry.

11. Regularne picie herbaty może również przeciwdziałać niektórym negatywnym skutkom palenia papierosów, a nawet może zmniejszyć ryzyko zachorowania na choroby wynikające ze spożywania wyrobów tytoniowych w tym raka płuc (to dobra wiadomość, która oczywiście nie jest usprawiedliwieniem dla palaczy tytoniu i nie należy traktować herbaty jako przeciwdziałania skutkom palenia).

12. Zielona herbata poprawia gęstość mineralną kości i ich wytrzymałość.

Podstawowe zasady przechowywania herbaty liściastej:

- Przechowuj herbatę w próżni.
Wystawione na działanie tlenu, liście herbaty mogą z czasem fermentować. Nawet jeśli trzymamy susz w pojemniku hermetycznym, pomiędzy listkami i w pustej przestrzeni w naczyniu znajduje się tlen. Prawdopodobnie wypijecie prędzej swój napar niż to nastąpi, ponieważ większość herbat ma datę przydatności nawet 3 lata od zerwania.

- Przechowuj herbatę z dala od źródła ciepła.
Wysoka temperatura u większości gatunków przyspiesza oksydację. Należy jednak pamiętać, że krzaki herbaty rosną w dość surowych i gorących warunkach i jest to roślina, która zniesie naprawdę wiele. Należy jednak pamiętać, żeby nie przegrzewać liści. Niektórym delikatnym zielonym i żółtym herbatom służy przechowywanie w lodówce, a nawet zamrażalniku; to znacznie spowalnia proces utleniania, oczywiście to również zależy od gatunku.

Prawidłowe parzenie herbaty nie jest tak oczywiste jak można by przypuszczać. Na smak naszego naparu mają wpływ przede wszystkim: temperatura, gramatura i czas jego parzenia. Warto wiedzieć, że pełniejszy aromat uzyskamy, gdy wcześniej ogrzejemy nasze naczynie. Należy odmierzyć liście herbaty, w proporcji ok. 1g suszu na 100ml wody (proporcje są sugerowane, sprawdzają się przy większości herbat). Oczywiście bardziej wartościowe są herbaty pełno liściaste niż te zmielone w saszetkach. Mając przed sobą liście możemy je zawsze obejrzeć, powąchać czy nawet rozgryźć, żeby móc oszacować jakość. Liście lub saszetkę zalewamy wodą o wskazanej temperaturze dla danego gatunku herbaty. Lepiej jest zalać liście lub saszetkę wodą niż wrzucić je do filiżanki/ zaparzaczki po nalaniu wody. Herbata powinna zaparzać się średnio ok. 3-5 minut. Oczywiście jest to też uzależnione od odmiany, ale w większości przypadków jest to raczej nieprzekraczalna granica, aby uzyskać pełen smak i aromat.

Liście naszych herbat zrywane są z krzaków herbaciancyh na wzgórzach w regionie Nuwara Eliya na Sri Lance. Osobiście odwiedzaliśmy plantacje, w których się zaopatrujemy i mieliśmy okazję przyglądać się wszystkim procesom, którym poddawana jest herbata zanim trafi do naszych filiżanek.